Zdaniem ekspertów Qlevel Grup analiza prognoz ekonomicznych opisujących potencjały rynku w roku 2024 wskazuje, że rynek pracy dla pracowników fizycznych w pierwszym kwartale 2024 roku może doświadczyć wzrostu popytu.
Z uwagi na rozwój gospodarczy oraz planowane inwestycje budowlane i infrastrukturalne, zapotrzebowanie na pracowników fizycznych może się istotnie zwiększyć już w pierwszej połowie roku. W związku z tym, istnieje szansa na większą dostępność ofert pracy dla osób poszukujących zatrudnienia w branżach takich jak budownictwo, produkcja, a w szczególności transport i logistyka będąca szczególnym obszarem zainteresowania Qlevel Grup. Potencjalny wzrost może dotyczyć także usług związanych z utrzymaniem infrastruktury.
Warto przypomnieć, że w transporcie i logistyce w Polsce (według danych GUS) obecnie znajduje zatrudnienie prawie 1 milion osób. Sektor TSL odpowiadał w 2022 r. za 7% polskiego PKB i skupiał 6,5% wszystkich zatrudnionych. Według analizy Państwowego Instytutu Ekonomicznego (PIE) pracownicy tego sektora to trzecia największa grupa zawodowa w sektorze usług, a według danych opublikowanych przez wydawnictwo Infor w artykule z 26.01.2024 w całym 2023 r. w kategorii Transport i Logistyka opublikowano w naszym kraju łącznie 321 730 unikatowych ofert pracy. Po trudnym początku roku przez większość roku, od maja 2023 oferty na rynku pracy oscylowały wokół wartości 30 000 ofert miesięcznie. Niestety w miesiącach listopad i grudzień 2023 odnotowano wyraźny spadek sięgający około 18 000 ofert w grudniu 2023.
Warto dodać, że obecnie firmy działające w Polsce zapewniają ponad 20% pracy przewozowej wykonywanej w całym europejskim transporcie dóbr przewożonych transportem drogowym. Polska obecnie szczyci się także nowoczesną powierzchnią przemysłowo-magazynową przekraczającą już poziom 30 mln mkw. Stąd oczywistym jest, że na polskim rynku pracy najwięcej ofert rekrutacyjnych dotyczy właśnie magazynierów oraz kierowców i pochodzą one z okolic największych miast, gdzie znajdują się powstające sukcesywnie nowoczesne centra logistyczne, główni klienci Qlevel Grup. Obecnie do negatywnych zjawisk, zwłaszcza w segmencie blue collars należy zaliczyć zwiększone zainteresowanie potencjalnych kandydatów pracą w państwach Europy Zachodniej, głównie w Niemczech. Wpływają na to zarówno wysoka inflacja jak i rosnące koszty życia w Polsce. Należy pamiętać, że wynagrodzenia w Niemczech często osiągają znacząco wyższe wartości niż Polsce co wzmacnia zainteresowanie pracą tymczasową za granicami Polski zarówno polskich kandydatów jak i obcokrajowców, w szczególności Ukraińców. Wszystko to grozi zmianą na rynku zmierzającą w segmencie blue collars w kierunku rynku pracownika. To oznacza wzrost znaczenia pracodawców jakościowych takich jak Qlevel Grup, przywiązujących dużą wagę do zapewnienia zaplecza socjalnego pracownikom i budowania z nimi długookresowych relacji.
Ważnym czynnikiem ryzyka wymagającym strukturalnych rozwiązań w Unii Europejskiej jest brak chętnych kierowców na rynku transportowym sięgający w ubiegłym roku w Polsce ok. 29 tys. kierowców, a więc około 7% wakatów w tym segmencie rynku pracy. Podobnie wysokie braki wykazują analizy z rynku Niemieckiego (31 tys. I odpowiednio 7%) oraz w Hiszpanii (30 tys. / 7%). Zatem wzrosty w segmencie TSL zależeć w dużym stopniu będą od pozytywnych zmian w sektorze transportowym, który może okazać się wąskim gardłem dla rozwoju całej gospodarki.